Implementation of the MIMHa Interactive Programme on the Development of Students' Spiritual and Social Attitudes at MI Miftahul Huda Bandung
DOI:
https://doi.org/10.69880/albahri.v2i1.183Keywords:
MIMHa interactive programme, Development of spiritual attitudes, Programme effectivenessAbstract
This research explores the development of students' spiritual and social attitudes at MI Miftahul Huda Bandung through the MIMHa Interactive programme. The programme aims to enhance students’ awareness of worship, understanding of Islamic values, and social skills using an interactive learning approach that integrates technology and student-centred teaching methods. The study examines the design, implementation strategies, and the programme’s impact on students’ spiritual and social character development. Findings indicate that the MIMHa Interactive programme effectively creates an engaging and participatory learning environment, which positively influences students’ spiritual and social behaviours. However, several challenges were identified, such as limited school facilities and a lack of parental support, which hinder the optimal implementation of the programme. The study provides insights into the key factors that contribute to the programme's success and offers recommendations for improving similar educational initiatives. It is expected that these findings can serve as a reference for other educational institutions aiming to integrate technology with character education based on spiritual and social values in a more effective and sustainable way.
Downloads
References
Adam, N. M., Kasim, N. M., & Bakung, D. A. (2024). Faktor Pendukung Dan Penghambat Bagi Mediator Dalam Melakukan Mediasi Terhadap Para Pelaku Pisah Ranjang Di Pengadilan Agama Gorontalo Kelas 1a. Politika Progresif : Jurnal Hukum, Politik dan Humaniora, 66-79.
Aifalesasunanda, R. C. (2024). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Literasi Digital Di MTS Nurul Yasin Buer Sumbawa. ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 42-58.
Barsei, A. N. (2022). Faktor-Faktor Pendorong dan Penghambat Implementasi Inovasi Sektor Publik di Kota Padang Panjang . Juan : Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 42-58.
Chamisijatin, L., Permana, F. H., Zaenab, S., Hidayat, S., & Aini, N. (2022). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter dengan Penerapan Literasi dalam Pembelajaran sebagai Upaya Inovasi Pembelajaran dalam Merdeka Belajar pada Pandemi Covid-19. Lumbung Inovasi : Jurnal Pendidikan Kepada Masyarakat, 216–231.
Dr. Ina Magdalena, M., Sabil, F., & Ramadhan, Y. F. (2022). Desain Pembelajaran Interaktif SD. Sukabumi: CV Jejak, Anggota IKAPI.
Dr. M. Anang Firmansyah, S., & Anita Roosmawarni, S. (2019). KEWIRAUSAHAAN (Dasar dan Konsep). Surabaya: Qiara Media.
Dr. Muhammad Ramdhan, S. M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara.
Dr. Sigit Hermawan, S. M., & Amirullah, S. M. (2016). Metode Penelitian Bisnis : Pendekatan Kuantitaif & Kualitatif. Malang: Media Nusa Creative.
Fikri, M. A. (2022). Evaluasi Pelaksanaan Program Kewirausahaan di Sekolah Insan Al Madani Bogor. Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial dan Agama.
Hidayat, D. D. (2024). Komunikasi Kepemimpinan dalam Penyelesaian Konflik di Sekolah. Nizamul 'Ilmi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (JMPI), 43.
Iffah, M. A. (2020). Menumbukah Sikap Sosial dan Spiritual Siswa di Sekolah. Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 149-159.
Juliani, Sutia, N., & Santoso, G. (2022). Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1-10.
Kartikasari, E. (2022). Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Basicedu, 8879-8885.
Lusi, W. (2023). Peran guru profesional untuk meningkatkan standar kompetensi pendidikan. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1222-1230.
Masturin, M. (2024). Pendidikan Karakter Pada Materi PAI Dalam Pembentukan Manusia Berkualitas. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam.
Minarsih, Sagala, S. V., & Maysaroh. (2022). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BERWIRAUSAHA SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK). Syntax Idea, 392-393.
Mutakallim. (2020). Integrasi Sikap Spiritual dan Sikap Sosial dalam Pendidikan Islam. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Islam, 211-231.
Nasrullah. (2021). Pembentukan Karakter Islami Siswa Berkebutuhan Khusus Melalui Metode Pembiasaan. Journal of Education and Religious Studies, 127-135.
Oviana, W. (2015). Kemampuan Mahasiswa Mengintegrasikan Sikap Spiritual dan Sosial dalam pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013 (Kajian Teoritis). Pionir ; Jurnal Pendidikan, 4-8.
Prof. Dr. Sapto Haryoko, M. D. (2014). Membangun Kewirausahaan Berbasis Inovasi dan Teknologi Informasi. Sulawesi Selatan : Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Putri, R., Susilawati, W. O., & Sukron, M. (2021). Analisis Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Di SD Negeri 104/II Sungai Pinang. Innovative : Journal of Social Science Research, 109-112.
Rezi, F., & Pramudita, R. (2020). Game Edukasi Interaktif PengenalanJenis Buah Berbasis Adobe Flash di Tk As -Syifa Bekasi. JURNAL MAHASISWA BINA INSANI, 175-184.
Samiha, Y. T. (2017). Interaktif dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Ilmiah PGMI, 91-92.
Saptono Hadi, A. H. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif TaktisMeningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Simki Pedagogia, 437-438.
Saputri, I. R., & dkk. (2023). IMPLEMENTASI GAME PEMBELAJARAN INTERAKTIF WORDALL. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 102.
Sari, A. K. (2016). Pengaruh Peran Orang Tua, Guru dan Self-Efficay Terhadap Kesiapan Berwirausaha Siswa SMK Muhammadiyah 1 Bantul.
Sari, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Al-Mujahadah: Islamic Education Journal, 54-71.
Setiawan, D., & Prastowo, A. (2021). ANALISIS KEMUNCULAN SIKAP SPIRITUAL DAN SIKAP SOSIAL DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SD 77 REJANG LEBONG DALAM MENGGUNAKAN KTSP DAN KURIKULUM 2013. Jurnal WANIAMBEY: Journal of Islamic Education, 136-151.
Susilawati, S. (2020). Pembelajaran yang Menumbuhkembangkan Karakter Religius pada Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 14–19.
Sutiyono, S. (2022). Analisis Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Pembentukan Profil Pelajar Pancasila SD Negeri Deresan Sleman. Journal of Nusantara Education, 1-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andru Alfirdausi, Wahyu Hidayat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

















